Ideale wakker worden moment

Ideale wakker worden moment

Wakker worden hoort te gebeuren als je in een lichte slaap bent
Dit is ook een van de redenen waarom je veel uitgeruster bent als je uit jezelf wakker wordt, dan wanneer de wekker je slaap abrupt verstoort. Zeker als je vanuit een diepe slaap wakker wordt, krijg je vaak te maken met onnodige vermoeidheid. Je ogen op het juiste moment openen dus, maar wat is jouw ideale wakker worden moment?

ideale wakker worden moment
Tijdens het slapen doorloop je verschillende slaapfasen: de zogenaamde slaapcyclus. Deze duurt gemiddeld 90 minuten en je doorloopt de cyclus zo’n vier tot zes keer per nacht. De vijf fasen zijn:

 

1. Overgangsfase: sluimerende toestand
Dit stadium duurt 3 tot 5 minuten. Je lichaamstemperatuur daalt, de spieren ontspannen zich en de ogen bewegen langzaam. De bekende slaapstuip ervaar je ook in deze fase.

2. Diepere slaap
Het begin van de echte slaap; je wordt niet zomaar meer wakker. Deze fase duurt 30 tot 40 minuten.

3/4. Zeer diepe slaap
De derde en vierde fase worden meestal als een geheel gezien. Je bent erg ontspannen en moeilijk wakker te krijgen. In de eerste cycli van de nacht duurt deze fase erg lang, maar tegen de ochtend wordt het steeds korter.

5. REM-slaap
Deze laatste fase noemen we ook wel de droomslaap. De grote spieren van je ledematen zijn verlamd en je ogen bewegen snel. De hersenen zijn volop actief. Naarmate de nacht vordert worden de perioden met REM-slaap langer.
Vermoeid
Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat wanneer je gewekt wordt vanuit de laatste fasen van de slaapcyclus dat je je niet heel fit voelt. Meestal ben je dan suf, vermoeid en gedesoriënteerd. Het maakt eigenlijk niet uit hoe lang je geslapen hebt, maar je kunt er de rest van de dag last van hebben.
Uitrekenen
Het goede nieuws is dat je het moment waarop je gewekt wordt kunt beïnvloeden. Je moet ervoor zorgen dat je wekker op het juiste moment afgaat: tijdens een lichte slaapfase. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld je bedtijd of wektijd uitrekenen.

Ga er vanuit dat een slaapfase gemiddeld 90 minuten duurt. Als je om 7.00 uur op wilt staan tel je terug met 90 minuten. De ideale bedtijd is dan 22.00 of 23.30. Andersom kan ook. Wanneer je om 23.15 je ogen wilt sluiten, kun je de wekker het beste om 6.45 of 8.15 zetten.

Hulpmiddelen
Je ideale wek- of bedtijd berekenen klinkt natuurlijk hartstikke leuk, maar helaas valt slaap niet zo goed te plannen. Het komt voor dat je direct in slaap valt en de hele dacht doorslaapt, maar er zijn misschien ook avonden waarop inslapen minder snel lukt. Of je wordt ’s nachts wakker omdat je naar het toilet moet.

(bron gezondheidsnet.nl)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord